Tuesday, September 24, 2013

Khasiat Dan Kelebihan Buah Tin

 


Buah Tin adalah salah satu buah yang kaya dengan khasiat. Ia adalah antara buah yang ada di sebutkan dalam al-Quran iaitu surah At-Tin pada ayat 95.

Khasiat Dan Kelebihan Buah Tin | Selain dari kurma yang telah diketahui umum akan khasiat and hikmah memakannya, buah tin juga sangat bermanfaat kepada umat manusia seperti yang diterangkan dalam surah At-Tin (surah ke 95 dalam Al-Quran) dimana Allah telah bersumpah di atas nama buah tin dan buah zaitun. Apakah keistimewaan buah tin dan buah zaitun ini sehinggakan Allah bersumpah diatasnya?

Riwayat dari Abu Zar r.a. bahawa Nabi SAW dihadiahkan satu bekas buah tin, lalu Nabi SAW mengajak sahabat-sahabatnya makan. Nabi pun turut sama makan. Kemudian baginda SAW bersabda “Kalau aku perkatakan tentang buah yang diturunkan dari syurga, nescaya aku katakan inilah dia kerana buah-buahan syurga tidak berbiji. Oleh itu makanlah buah ini. Sesungguhnya dia menghentikan penyakit buasir, serta bermanfaat untuk sakit-sakit badan.”
Antara khasiat buah tin termasuklah menyingkirkan keracunan (toksin), mencairkan tekak, mengurangkan batuk yang berpanjangan lantas melapangkan dada. Ia juga berfungsi untuk membersihkan hati (kidney) dan jantung dan membersihkan lendir dalam usus.
Buah tin sangat bermanfaat kepada pesakit buasir, dimana ia dapat membantu mengurangkan bengkak pada buasir dan seterusnya mengecutkannya. Buah tin juga membantu melawaskan kencing dan merawat sakit-sakit badan. Selain dari itu buah tin dipercayai dapat menyembuhkan penyakit bengkak telinga dan mempercepatkan pertumbuhan gigi bagi kanak-kanak.
Terdapat 2 jenis buah tin iaitu jenis kering dan jenis basah (segar) iaitu lebih kurang 23%. Buah tin yang kering didapati membekalkan 6 kali lebih kalori daripada jenis basah (segar). Pengeringan buah tin telah mengakibatkan pemekatan nutrisi di dalamnya dimana ianya menjadi lebih kaya dengan protein, lemak, karbohidrat. vitamin dan mineral terutamanya kalsium, zat besi dan potasium. Kandungan sodiumnya pula sangat rendah.
Kandungan nutrisi terkandung dalam buah tin kering adalah seperti berikut: Protin 4.3gm; Lemak 1.3gm; Mineral 2.4gm; Serat 5.6gm; Karbohidrat 63.4gm; Tenaga 274 kcal; Kalsium 126mg; Forforus 77mg; Zat besi 3mg; Vitamin C 1mg.
Melayukini.net - Memang jelas buah tin terkandung banyak khasiat. Walaubagaimanapun, sebenarnya amat sukar untuk mendapatkan buah tin di negara kita. Sekiranya ada saudara kita yang pergi mengerjakan umrah atau haji, sudah pasti tidak akan melepaskan peluang untuk membawa pulang buah tin dari sana.

7 comments:

  1. Info yang sangat menarik dan berguna. terima kasih untuk perkongsian. :)

    ReplyDelete
  2. ni pendapat saya, info ini menarik, tetapi untuk berkata bahawa Allah bersumpah keatas buat tin dan zaitun tu adalah sesuatu yg bahaya untuk diri penulis artikal ini, dalam surah at- Tin, Allah hanya berkata "demi buah tin dan zaitun" tanpa ada ayat yg menunjukan dya bersumpah keatasnya... takut jikalau penulis salah menafsir ayat ini, boleh jatuh fitnah terhadap Allah s.w.t..

    ReplyDelete
  3. Setuju dan anonymous. Banyak fakta lain yg juga salah. Mencairkan tekak???
    Hati ialah liver bukan kidney

    ReplyDelete
  4. Setiap manusia tidak sempurna dan melakukan kesilapan

    ReplyDelete
  5. Buah tin kering mudah didapati sekarang ni

    ReplyDelete
  6. Salam,

    Buah tin fresh sudah ada di Malaysia
    Guar Perahu Herbal Valley

    Shukri
    EES HERBS
    019-5407859

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum slm sejahtera kepada warga group yang ada penyakit kencing manis!!. Jom viralkan berita baik ni Bantu kakak2 abang2 kita yg ada kencing manis yg dh bertahun2 bergantung pd ubatan.

    Bantu kwn2 kita, saudara mara,jiran2 smua. Rawat terus kencing manis!

    Ini 1 penemuan herba utk rawat kencing manis dgn bacaan gula xkira betapa tggi pun.

    Herba yg di proses menjadi jus untuk pesakit kencing manis menurun kan bcaan gula yang amat tinggi

    -Kaki luka bernanah
    -Badan letih dan lemah akibat kencing manis
    -Paling penting dapat lindungi buah pinggang
    -Rasanya yang tidak pahit dan sedap untuk di minum

    🗣Jom sama2 kita viral kan, ..kita rawat cara selamat ,cara alami tanpa kandungan bahan kimia yg boleh bgi kesan yang tidak baik.

    Gula turun dengan cepat selpas hanya dua jam meminum jus herba ni dan rasa tidak pahit

    Stabil kan gula kembali..paling penting dapat menjaga buah pinggang!

    Ini adalah herba yg sangat sukar dijumpai dn amat berkesan.

    Mari bantu saudara mara,kwn2,jiran2 dn keluarga kte turun kan kencing manis dengan cepat dan pantas cara selamat 💪🏻


    NOTE :
    Ia BUKAN HERBA YG MEMANASKAN BADAN macam produk2 lain yang masukkan herba2 biasa Herba ni fresh2 di proses tiada perap simpan lama2.. boleh diambil sebagai suplement utk penyakit2 lain juga.

    Call & whats app sekarang! Nk tanya je dlu blh jgn malu.

    En mohd zuhairi 017 468 7570
    En mohd zuhelmi 0111 63 82 044



    #sharing is caring



    ReplyDelete