Monday, August 10, 2009

Di mana gula???


Oleh : Shania Opal

Semalam seorang teman menelepon aku menyatakan di tempat beliau, sukar untuk mendapatkan bekalan gula iaitu di kedai runcit dan pasaraya mini, pagi ni aku pun pergi ketempat yang berkenaan,memang betul peniaga mengatakan tiada gula, kemudian aku pun pergi kesebuah pasaraya mini dan menanyakan kepada pekerja, disitu, pekerja-pekerja di situ mengata kehabisan gula, kebetulan sewaktu aku hendak keluar aku terserempak dengan taukeh pasa-raya itu yang aku kenali, aku menanyak pada apek itu " uncle! i mahu beli gula, lalu uncle itu menjawab, berapa u mahu?...

Disini jelas menunjukan bahawa mereka hanya menjual pada yang dikenali, sekarang jelas peniaga di sini telah berpakat menyorokan bekalan gula. Yang pasti harga gula akan naik lagi dan setiap kali perayaan akan menjelang pasti ada barang yang naik, aku dapati harga telur pun dah naik, kemanakah perginya pemantau barangan yang telah di tubuhkan dulu, nampaknya juga bermusim seperti empat musim juga. Kita sekarang ni terlalu sebok dengan perkara-perkara yang lain seperti terlalu fokus pada dunia politik yang sering berte-lingkah, tapi lupa atau terlepaskan pandang pada perkara-perkara yang perlu diberi perhatian terutama keperluan asasi. Rakyat yang hidup susah
dan miskin terlalu terasa dengan kenaikan barang-barang keperluan harian, tapi bagi pemimpin-pemimpin apa mereka peduli tiada beri kesan apa-apa pun.

Dalam negara yang mempunyai pemerintah yang baik, kemiskinan adalah sesuatu yang memalukan. Dalam negara yang mempunyai pemerintah yang buruk, kekekayaan adalah sesuatu yang memalukan.

No comments:

Post a Comment