Sunday, July 12, 2009

Asal Usul Bahasa Melayu

Asal usul bahasa Melayu perlulah dihubungkaitkan dengan asal usul bangsa Melayu. Bangsa Melayu iaitu penutur asli bahasa Melayu, tetapi asal usul orang-orang Melayu amat kabur kerana sejarah kuno Asia Tenggara masih belum diselidiki dengan mendalam. Walau bagaimanapun latar belakang dan pergerakan masyarakat Melayu kuno, iaitu nenek moyang orang-orang Melayu dapat diketahui secara kasar melalui beberapa kajian.

Terdapat dua teori yang mengatakan bahawa asal usul penutur-penutur bahasa Melayu berasal dari utara Asia Tengah yang menggunakan bahasa Austronesia . Mereka datang dari daerah Yunan dan menduduki wilayah Asia Tenggara sejak tahun 2500 sebelum Masihi, iaitu golongan pertama
yang dikenali Melayu Proto. Kemudian pada tahun 1500 sebelum Masihi golongan kedua yang disebut Melayu Deutro yang telah menduduki daerah pantai dan tanah lembah di Asia Tenggara.

Masyarakat Austronesia telah berkembang luas di seluruh kepulauan Melayu dan Lautan Pasifik. Mereka juga telah memperkembangkan tiap-tiap bahasa ke daerah masing-masing. Walaupun penggunaan bahasa-bahasa itu berlainan tetapi ada persamaannya..

Bahasa Austronesia ialah satu rumpun bahasa yang tergolong ke dalam satu keluarga bahasa
besar yang bernama – bahasa Austris. Di samping rumpun Austronesia, terdapat dua rumpun yang lain, iaitu bahasa-bahasa Austroasia dan Tibet-Cina.

Rumpun bahasa Austronesia terbahagi kepada empat, iaitu

1.Bahasa-bahasa di Kepulauan Melayu atau Nusantara
2.Bahasa-bahasa Polenesia, antaranya bahasa-bahasa Hawaii, Tonga dan Maori.
3.Bahasa-bahasa Melenesia, antaranya bahasa-bahasa di Kepulauan Fiji, New Caledonia dan Iran.
4.Bahasa-bahasa Mikronesia, antaranya bahasa-bahasa di Kepulauan Marianna, Mashall, Carolina dan Gilbert.

Rumusannya dapatlah dikategorikan bahawa bahasa Melayu tergolong ke dalam cabang Nusantara dalam keluarga Austronesia. Cabang Nusantara mempunyai kira-kira 200-300 bahasa. Bahasa-bahasa ini pula dibahagikan kepada golongan tertentu, seperti yang berikut:

1.Golongan Filipina: antaranya Tagalog, Iloko, Bikol, Bisaya, Sulu, Palau dan Tombulu.

2.Golongan Sumatera: antaranya Aceh, bahasa-bahasa Batak (Karo, Toba, Angkola-Mendailing, dan sebagainya), minangkabau,Melayu, Nias, Lampung, dan orang laut.

3.Golongan Jawa: iaitu Sunda, Jawa, dan Madura.

4.Golongan Kalimantan: antaranya Iban, Kenya-Kayan, dan Melanau.

5.Golongan Bali-Sasak: iaitu Bali, Sasak, dan Sumbawa.

6.Golongan Gorontalo: iaitu Bulanga, Kaidipan, Gorontalo, dan Buol.

7.Golongan Tomini: antaranya Tomini, Tolitoli, Tinombo, Umalasa, dan Dampelasa.

8.Golongan Toraja: antaranya Kaili, Bare’e, dan Wotu.

9.Golongan Loinang: antaranya Loinang dan Banggai.

10.Golongan Bunku-Laki: antaranya Laki, Landawe, Mori, dan Mapute.

11.Golongan Sulawesi Selatan: antaranya Makasar, Bugis, dan Seko.

12.Golongan Muna-Butung: antaranya Muna-Butung, Butung Selatan, Kerompa, dan Wolio.

13.Golongan Bima-Sumba: antaranya Bima, Manggarai, Timur, Alor, Roti, Solor, Kro’e, dan Kupang.

14.Golongan Ambon-Timur: antaranya Kai, Tanimber, Aru, Wetar, Bura, Goram, dan Bandar

15.Golongan Sula-Bacon: antaranya dialek-dialek Taliabo, dialek-dialek Sula, dan bahasa Bacon.

16.Golongan Halmahera Selatan-Irian Jaya: antaranya Halmahera Selatan, Nufur, dan Kowiai.

Kajian

1.R.H.Geldern, seorang ahli prasejarah dari Wien, Austria membuat kajian ke atas kapak-kapak tuan (beliung batu) di sekitar hulu Sungai Brahmaputra, Sungai Irrawady, Sungai Salween, Sungai Yangtze dan Sungai Hwang telah dibawa oleh orang-orang Asia Tengah ke pulauan Melayu ini. Teori ini lemah dan ditolak kerana kapak-kapak ini telah dijumpai di Amerika dan Eropah pada zaman yang sama.

2.J.H.C.Kern (1889), seorang ahli bahasa Belanda yang pakar dalam bahasa Sanskrit dan pelbagai bahasa Astronesia yang lain. Beliau mengkaji beberapa perkataan yang digunakan seharian, antaranya padi, buluh, rotan, nyiur, pisang, pandan dan ubi. Perkataan-perkataan ini telah digunakan di pulau Madagaskar, Filipina, Taiwan dan beberapa pulau lain di Lautan Pasifik. Rumusannya bahasa Melayu adalah berasal daripada satu bahasa induk yang ada di Asia.

3.William Marsden (1843), dalam kajiannya mendapati bahasa Melayu termasuk ke dalam rumpun bahasa Nusantara. Ia serumpun dengan bahasa Mikronesia, Melanesia dan polinesia dengan induknya bahasa Austronesia. Penyebaran bahasa Austronesia berlaku di bahagian pesisir
pantai timur (Lautan Pasifik), pantai barat (Lautan Hindi) dan selatan Asia (kawasan Nusantara) dan tidak termasuk ke wilayah Asia Tengah.

4.E. Aymonier dan A. Cabaton, mendapati bahasa Campa serumpun dengan bahasa Polinesia.

5.Hamy, berpendapat bahawa bahasa Melayu dan bahasa Campa adalah warisan bahasa benua.

6.W. Humbolt, pula berpendapat bahasa Melayu terutamanya bahasa Jawa banyak menggunakan bahasa Sanskrit.

7.J.Reinhold Foster (1880), mendapati pembentukan kata bahasa Melayu dan bahasa Polinesia ada persamaan . Kedua-dua bahasa ini berasal daripada bahasa Melayu Polinesia Purba. Bahasa Melayu dan bahasa Campa di Kempucea menunjukkan bahasa-bahasa ini berada di Asia Selatan dan Asia Timur berbeza dengan bahasa yang berada di Asia Tengah. Bahasa-bahasa Asia Tengah berasal dari keluarga Cina-Tibet yang melahirkan bahasa Cina, Siam, Tibet, Miao, Yiu dan Myanmar
(Burma). Manakala bahasa-bahasa di Asia Selatan ialah dari keluarga bahasa-bahasa Dravidia, iaitu Telugu, Tamil, Malayalam dan lain-lain.

8.A.H. Keane, berpendapat struktur bahasa Melayu serupa dengan struktur bahasa yang terdapat di Kampucea.

9.J.R.Logan (1848), kajian berdasarkan adat resam suku bangsa mendapati adat resam kaum Melayu ada persamaan dengan adat resam suku Naga di Assam (di Burma). Oleh itu bahasa Melayu berasal dari Asia Tengah iaitu Yunan.

10.G.K. Nieman dan R.M.Clark, berpendapat dataran Asia merupakan tanah asal nenek moyang bangsa Melayu.

11.Slamet Muljana (1964) dari Indonesia dan Prof. Dr.Asmah Hj. Omar dari Malaysia menyokong pendapat G.K.Nieman dan R.M.Clark. Slamet Muljana berpendapat bahawa bahasa Austronesia termasuklah bahasa Melayu, berasal dari Asia.

Prof. Dr. Asmah Hj. Omar membuat rumusan bahawa perpindahan orang Melayu dari dataran Asia ke Nusantara adalah berperingkat-peringkat dan dari pelbagai haluan.

A.Melalui daratan ke Tanah Semenanjung

B.Melalui Lautan Hindi ke Tanah Semenanjung

C.Melalui Lautan Cina ke Tanah Semenanjung

Beliau menolak pendapat yang menyatakan pada mulanya asal bahasa mereka satu dan perbezaan yang berlaku kemudian adalah kerana faktor geografi dan komunikasi. Beliau mengatakan, anggapan bahawa bahasa Melayu moden merupakan perkembangan daripada bahasa Melayu Klasik, bahasa Melayu Klasik berasal daripada bahasa Melayu Kuno dan bahasa Melayu Kuno itu asalnya daripada bahasa Melayu Purba merupakan anggapan yang mengelirukan. Perhubungan bahasa Melayu Moden dengan bahasa Melayu Purba adalah berdasarkan skema bahawa bahasa Melayu Moden berasal daripada bahasa Melayu Klasik dan bahasa Melayu Klasik berasal daripada bahasa Melayu Induk. Bahasa Melayu Induk dan bahasa Melayu Kuno berasal daripada bahasa Melayu Purba.

Skema ini juga memperlihatkan bahawa bahasa Melayu Moden bukanlah merupakan pengembangan daripada Dialek Johor-Riau dan bahasa Melayu Moden tidak begitu rapat hubungannya dengan dialek-dialek lain (Da, Db dan Dn) kerana dialek-dialek yang lain adalah berasal daripada bahasa Melayu Induk manakala Dialek Johor-Riau berasal daripada bahasa Melayu Klasik.

12.J. Crawford (1848), yang membuat kajian perbandingan bahasa di Sumatera, Jawa, Kalimantan dan kawasan Polinesia. Bahasa yang tersebar di Nusantara berasal daripada pulau Jawa (bahasa Jawa) dan pulau Sumatera (bahasa Melayu). Bahasa Jawa dan bahasa Melayu adalah induk
bahasa-bahasa serumpun yang terdapat di Nusantara. Beliau menambah hujahnya bahawa bahasa Melayu dan bahasa Jawa mencapai taraf kebudayaan yang tinggi di dalam abad ke-19. Rumusan beliau adalah orang Melayu tidak berasal dari mana-mana tetapi mereka induk yang menyebar ke tempat-tempat lain.Bahasa Jawa adalah bahasa tertua dan bahasa induk kepada bahasa-bahasa lain.

13.Sutan Takdir Alisjahbana (1987), mengatakan bahasa bangsa yang berkulit coklat yang hidup di Asia Tenggara, (Thailand Selatan, Malaysia, singapura, Indonesia, Brunei dan Filipina Selatan) ialah
bangsa Melayu yang berasal dari rumpun bangsa yang satu. Mereka mempunyai persamaan kulit dan bentuk serta anggota badan. Mereka berbeza daripada bangsa Cina di sebelah timur dan bangsa India di sebelah barat.

14.C.A.Mees menunjukkan bahawa bahasa Austronesia ini banyak persamaan. Kata-kata seperti mata, lima dan telinga sering timbul dalam bahasa-bahasa tersebut. Sistem imbuhan dan susunan tatabahasa juga banyak persamaan. Perbezaan yang besar seperti dalam bahasa Indo-Eropah, misalnya antara bahasa Perancis dan Jerman, Sanskrit dan Inggeris, tidak ada pada bahasa-bahasa Austronesia.

Melayu Proto

Orang Melayu yang berasal dari Asia Tengah yang berpindah ke kepulauan Melayu (Nusantara) pada tahun 2500 SM dalam perpindahan gelombang pertama. Di Semenanjung Tanah Melayu ada pendapat yang mengatakan telah ada penghuni yang dikenali sebagai orang Negrito sebelum kedatangan orang Melayu sejak 8000 SM . Mereka tinggal di dalam gua dan mereka memburu binatang. Alat perburuan mereka diperbuat daripada batu . Zaman ini dikenali sebagai Zaman Batu
Pertengahan.

Sebagai contoh, Kedah pada tahun 5000 SM, iaitu pada Zaman Paleolit dan Mesolit, telah didiami oleh orang Austronesia yang menjadi nenek moyang orang-orang Negrito, Sakai, Jakun dan Senoi.
Peradapan orang Melayu Proto lebih maju daripada orang Negrito. Orang Melayu Proto pandai membuat alat bercucuk tanam, membuat barangan pecah belah dan alat perhiasan. Kehidupan mereka berpindah-randah. Mereka ini hidup dalam Zaman Batu Neolitik atau Zaman batu Baru.

Apabila Melayu Deutro mendiami Semenanjung Tanah Melayu, orang Melayu Proto telah berpindah ke pendalaman, sesuai dengan cara hidup mereka yang berpindah-randah.

Melayu Deutro

Perpindahan orang Melayu peringkat kedua dari daerah Yunan dalam tahun 1500 SM ke kepulauan Melayu (Nusantara). Mereka mempunyai peradapan yang tinggi daripada Melayu Proto. Melayu Deutro pandai dalam penggunaan logam. Mereka menggunakan alat perburuan dan pertanian yang dibuat daripada besi. Zaman mereka dikenali sebagai Zaman Logam. Mereka hidup di tepi pantai dan menduduki hampir ke seluruh kepulauan Melayu. Mereka yang tinggal di tepi pantai hidup sebagai nelayan dan sebahagiannya mendirikan perkampungan berhampiran sungai dan lembah yang subur dan aktiviti mereka sebagai nelayan dan berburu binatang. Orang Melayu Deutro pandai bermasyarakat dan mereka melantik seorang ketua sebagai pemerintah dan sekali gus menjadi
ketua agama. Agama yang dianuti ketika itu ialah animisme yang menyembah roh.

Perkataan Melayu

1. Ahli Pelayaran

Perkataan Melayu masih belum pasti asalnya dan bila digunakan. Walau bagaimanapun istilah ini timbul buat pertama kali dalam tulisan Cina dalam tahun 644 dan 645 M. Di dalam tulisan Cina mengatakan seorang utusan dari kerajaan Mo-lo-yeu yang mempersembahkan hasil bumi kepada
raja Cina. Letaknya Kerajaan Mo-lo-yeu tidak dapat dipastikan dengan tegas ; ada yang mengatakan di Semenanjung Tanah Melayu dan ada yang mengatakan di Jambi, Sumatera.

Keterangan daripada rahib Buddha, I Tsing yang singgah dan belajar agama Buddha di Seriwijaya sebelum ke Benggala, India untuk belajar di Universiti Nadala(675-685 M). Terdapat salah satu cacatannya ada perkataan ‘Melayu’ . Menurut cacatannya , dia menemui dua buah kerajaan yang besar, iaitu Malayu berpusat di Sungai Batang dan Seriwijaya berhampiran Palembang.

2. Buku

Dalam buku Ta Dang Si Yi Fia Kao Cheng Zhuan terdapat perkataan Mo Lou Yu, sama seperti buku Hai Nan Chi Guai Nun Fa Zhuan. Manakala buku Hai Lu Chu dan buku Zheng He Hang Hai Tu dan buku Tong Nan Ya Lein Gua Zhi (negeri-negeri di Asia Tenggara) mengatakan orang Melayu
di Semenanjung Tanah Melayu mendapat nama daripada perkataan Mo Lo Yu, tetapi ada yang menyebut sebagai Ma Li Yi Er, Lai Yu dan Ma La Yu.

Perkataan Malayu tertulis di bahagian belakang sebuah patung yang dijumpai di Padang Recore di Sungai Batanghari , Sumatera Selatan bertarikh 1286 M.

Dalam buku Sejarah Melayu pula dikaitkan dengan Sungai Melayu, iaitu;

“Kata sahibul hikayat ada sebuah negeri di tanah Andales (sekarang disebut Sumatera) Palembang namanya: Demang Lebar Daun nama rajanya, asalnya daripada anak cucu Raja Suran, Muara Tatang nama sungainya. Adapun nama Palembang itu, Pelembang yang ada sekarang inilah.Maka di hulu Muara Tatang itu ada sebuah sungai Melayu namanya.”

Mengikut Harun Aminurrashid bahawa bangsa yang bernama Melayu itu tinggal di sebuah kawasan anak sungai yang bernama Sungai Melayu di hulu Sungai Batanghari (Jambi). Lima ratus tahun dahulu, di hulu Sungai Jambi terdapat sebuah kerajaan Melayu yang telah dikalahkan oleh kerajaan Seriwijaya pada abad ke-7 M. Walupun Kerajaan Melayu kalah, tetapi bahasa Melayu tetap berkembang dan digunakan bersama-sama bahasa Sanskrit yang menjadi bahasa rasmi kerajaan Seriwijaya.

3. Batu Bersurat

Batu bersurat Kartanegara yang dijumpai di Sungai Langsat bertarikh 1208 Tahun Saka, di temui perkataan “Malayapura” yang bermaksud Kerajaan Melayu.

Batu bersurat yang ditemui di Gandasuli di Jawa Tengah bertarikh 832M beberapa perkataan Melayu, tetapi sebenarnya batu bersurat Gandasuli menggunakan huruf Devanagari, iaitu sejenis tulisan purba India Utara bagi menyebar agama Buddha.

Batu bersurat yang ditemui di Kedu, Jawa timur yang walaupun tarikhnya tidak diketahui dengan pasti tetapi bahasanya menyerupai bahasa Melayu Kuno ataupun sekurang-kurangnya dipengaruhi oleh bahasa Melayu.

Batu bersurat Kedukan Bukit , Palembang (683 M) menggunakan huruf Palava, tidak bermakna tidak ada tradisi tulisan sebelum ini. Sebelum orang India datang ke alam melayu, kawasan Nusantara sudah menggunakan tulisan Lontar di Sulawesi Selatan, tulisan Batak di Sumatera Utara dan tulisan Rencong di Sumatera Selatan. Tulisan Rencong digunakan untuk merakam cerita, pantun atau sejenisnya.

Tulisan Rencong adalah huruf asli bahasa Melayu. Ia ditulis di kulit kayu menyebabkan tulisan ini tidak dapat bertahan lama. Walau bagaimanapun tulisan Rencong boleh didapati di Perpustakaan School of Oriental and African Studies, London.

Tulisan Batak, tulisan Lontar dan tulisan Rencong bukan peniruan daripada huruf India sama ada
Brahmi, Palava, Devanagari atau huruf Sanskrit.

4. Rumusan

Bahasa Melayu tumbuh dan berkembang dari daerah Sumatera Selatan di sekitar Jambi dan Palembang. Ini berdasarkan beberapa alasan, iaitu:

Bahasa Melayu tidak mungkin berasal daripada bahasa Jawa kerana kedua-dua bahasa itu berbeza. Bahasa Jawa mempunyai tingkat-tingkatpenggunaannya tetapi bahasa Melayu tidak. Huruf / tulisan Rencong (tulisan Jawi) ialah huruf Melayu yang lebih tua daripada tulisan Jawa Kuno.

Masyarakat yang menguasai kemahiran menulis adalah masyarakat yang tinggi peradapannya dan mempunyai sejarah yang berabad-abad lamanya. Bahasa Melayu tua dan bahasa Batak berbeza dari aspek tulisan. Kerajaan Melayu pada ada waktu itu tidak mempunyai raja seperti raja Melayu di Pasai atau di Melaka. Pengertian raja ialah ketua kampung dan kerajaan bermaksud kawasan kampung. Tentulah kawasan kampung kawasannya sangat luas dan beberapa kampung lain di sekitarnya.

Batu bersurat Kedudukan Bukit di Palembang yang menggunakan bahasa Melayu tetapi masih belum banyak dikaji lagi. Juga belum ditemui huruf Melayu Kuno yang ditemui selain daripada huruf Rencong Di daerah Sumatera Selatan, huruf Rencong ini digunakan hingga abad ke-18.

Bahasa Minangkabau ialah satu bahasa yang paling mirip dengan bahasa Melayu telah digunakan sejak dahulu kala di daerah Jambi berdekatan dengan daerah Minangkabau, Bahasa Melayu tidak sama dengan bahasa Jawa dan bahasa Batak, namun secara umum bahasa-bahasa itu dalam rumpun bahasa Austronesia atau bahasa Nusantara.

2 comments:

  1. terima kasih atas maklumat ni memang membantu (:

    ReplyDelete
  2. Sangat membantu .. teruskan :)

    ReplyDelete